Declining Public Trust in the Media in Armenia
By Liana Sayadyan
Report for the Association of European Journalists

Linz, November 2008

A new crisis for the Armenian Press over contested elections

In the AEJ's survey in February 2008, it was stated that the hostile conditions for the work of free and independent media in Armenia that had been described in the previous November’s Survey Goodbye to Freedom? had in no way improved since that time. The atmoshpere is the same, although the presidential elections of 19 February are already in the past. The events of these eight months deepened the political polarisation of the press and the public mistrust towards it.
The passions of the pre-election phase not only split society into two camps but divided the mass media outlets as well. A reporter in one camp was viewed as the enemy by his colleagues in the other. Hakob Avetikyan, the editor of one of the leading newspapers in Armenia, Azg, notes that:

Most of our news outlets, especially the TV stations, are being directed, one portion by the government, another by political circles and certain ones by various individuals.
Given that the political field in Armenia is polarised today, the press has become polarised as well and has turned into representatives for opposing forces. In other words, we have a press with a large supply of mistrust attached to it. Even our field of reporters and journalists has been split into camps. One camp doesn't accept the other, labelling it so and so, and hostile relations are created. The fact that many reporters have in essence stopped being reporters is particularly evident in the print media. These reporters have become not only sermonisers but political players as well. In other words, they wage a struggle to see that this or that activity is implemented. Thus, their gaze is not directed at society but at the politicos who give reporters information, money and direction.
Here Mr. Avetikyan refers to Nikol Pashinyan, the editor of "Haykakan Zhamanak", who stood shoulder-to-shoulder with Levon Ter-Petrosyan during the public rallies and essentially turned his paper into a mouthpiece for Ter-Petrosyan. Mr. Pashinyan directed the marches and went into hiding after the events of 1 March.
In the midst of countless violations and physical violence, oftentimes directed at reporters, the results of past presidential elections were disputed by the side led by the main opposition candidate, Levon Ter-Petrosyan. Starting on 20 January, the opposition organised rallies and sit-down protests in Freedom Square in the heart of the capital, Yerevan. These protest actions and the pre-election publicity campaign was covered from a number of extreme viewpoints. In the eyes of the tiny number of print media that supported the opposition, all this was seen as a pan-national outburst in which 100,000-300,000 people participated.
For the pro-government media, which included all the TV stations led by "Hanrayin" (Public TV) and a number of newspapers, the protestors were only a few score homeless and drug addicts who had been paid $10 to show up at the rallies and to sleep out in the tent-city pitched in Freedom Square. Those TV outlets under the scrutiny of presidential candidate, Serzh Sargsyan, violating all professional norms, photographed the rallies in such a way that only a few dozen people appeared in their video clips. They also edited out the voices of the speakers or they simply did not cover the demonstrations at all. As a result, the only way to receive reliable news about the events was to be there in person. In these conditions, personal media – the blog – became very widespread and turned into a real alternative to the traditional media outlets. Each person participating in the rallies recorded or photographed the events and posted it on their blogs and chronicled each successive demonstration. The disinformation regarding the rallies only served to deepen public mistrust, especially regarding the electronic mass media.
In the days after the election, marches were organised with slogans denouncing the public TV station "H1" in which several thousand people participated. Harutyun Harutyunyan, the programme director of the "Haylur" news show on "H1" confessed that the public sentiment towards his reporters was clearly hostile. “On many occasions I prohibited my reporters from going there because I’d have to send a few other people as assistants, to encircle the cameramen so that nothing would happen to them. A state of mind was created there that if you were from Armenian public TV you would surely be beaten, that you weren’t considered a normal person and that you could be spat upon. They blame us for reporting false information, something for which they have no basis. They can perhaps blame us for not reporting this or that, but never for disseminating false news.”
The protest activities organised by the opposition culminated in tragedy. In the early morning of 1 March, the regime forcibly broke up the all night sit-down strike and its participants. Gagik Shamshyan, a photo-journalist on the scene, was beaten and the film taken by a "Yerkir Media" camerman was confiscated. A segment of the opposition's representatives was arrested while others fled and went into hiding. Levon Ter-Petrosyan was put under house arrest. Angered by the physical force employed by the police, supporters of the opposition gathered opposite the French Embassy later that afternoon and began to erect barricades. Their demand was that Levon Ter-Petrosyan be freed and permitted to join the protestors. What resulted was that Robert Kocharyan, Armenia's President at the time, ordered the army into the capital and quashed the rebellious citizenry. As a result ten people were killed, including two law enforcement officers. That same evening the President issued an order declaring a State of Emergency in Yerevan. This decree also covered the workings of the media.
For the first time since the fall of the Soviet Union, censorship returned to Armenia for 20 days. With that decree, in addition to other restrictions placed on one’s freedoms, it was duly noted that “The publication of information by the outlets of the mass media regarding state and internal political issues can only take place within the confines of officially sanctioned news. Without the expressed consent of appropriate government bodies political propaganda through leaflets and other means is prohibited.”


But who would be performing the censorship? In the end, what resulted was that it was left to the discretion and mood of the control and command bodies, the police and the national security forces, to prohibit any given article in the press. This is the reason that a host of print media outlets preferred to shut down operations during the entire emergency period rather than subject themselves to monitoring under such vague conditions – a situation that is much more dangerous than organised censorship.


Such a level of monitoring gave way, however, to another absolutely extreme manifestation. If the opposition press was subject to such pressures, the pro-government papers were able to reserve the right not only to disseminate official information but also to come out with their own observations, commentary and critical articles, something that was expressly prohibited by the President's decree. However, the police and the security services conveniently overlooked these violations. It was a total propaganda blitz and informational assault on a society that was hungry for news, the main aim of which was to force the people to accept the government's version of the 1 March events.


However, it was done so hastily and in such an unorganised fashion that certain episodes of the process bordered on the comical. In particular, there was no rational or sane reason for the National Security Agency to shut down a number of internet periodicals and news websites. During the first week of March, YouTube (the website where videos are posted) was shut down in Armenia. As a result of such actions a number of underground papers and new websites were created that posed more of a threat to the regime that the news outlets under its monitoring. As a result, slander and gossip became the dominant news form, something that psychologically had more impact on the average citizen than the ferocious propaganda assault implemented by the regime in conditions where there was an absence of alternative views. It is not by accident that during the entire 20-day period of the State of Emergency the government did nothing but refute the news circulating in society by means of slander.
During the 20-day period after 1 March, when the media outlets in Armenia were only permitted to publish officially sanctioned news, it was the internet that became the alternative source for the dissemination of news and opinion.

And on 2 March, when the Armenian “Internet Society” NGO, a group that registers .am domain names in Armenia, froze many information websites under the decree of the National Security Agency, the exchange of news and debate was concentrated in the blogs and social networks.

The situation in the media field did not change after the lifting of the State of Emergency. Newly-elected President Serzh Sargsyan expressed his intention to introduce reforms within public TV and the newly appointed Prime Minister Tigran Sargsyan declared that the government was committed to examine all broadcasts with a social content. However, their initial attempts at doing so attested to the fact that these are mere utterances designed to create the appearance that reforms are being made.
"The role of public TV is to prove the unprovable" is how one reporter, who wished to remain anonymous, described his work at the station. “Now, the TV station has been instructed to be a bit freer. But this won’t be freedom as much as its imitation. Since there is still no real threat, public TV will open its airwaves to say members of the Heritage Faction and later on, if necessary, it will broadcast ‘photos of tolerance’ to the Council of Europe or other European bodies. Today public TV isn't capable of becoming a source of news”.

A1+ and the Law On Introducing an Addendum to the RA Law On Television and Radio

On 17 June, the European Court of Human Rights released its judgment on the case of the founder of “A1+” TV company, “Meltex” LLC and its President Mesrop Movsesian versus Republic of Armenia. Thus, the refusals to grant a broadcasting licence to Meltex LLC were recognised to be a violation of Article 10 of the European Convention, i.e. of the right of the applicant to freely impart information and ideas. The ECHR committed the Republic of Armenia to paying Meltex LLC 30,000 euros within three months after the enforcement of the judgment: 20,000 regarding non-pecuniary damage and 10,000 regarding costs and expenses incurred.
The Council of Europe, to which Armenia has firm commitments as a member state, has already passed a number of resolutions demanding the return of air time to A1+ and, on 25 June, the plenary session the Parliamentary Assembly of the Council of Europe adopted Resolution 1620 (2008): “The Implementation by Armenia of Assembly Resolution 1609 (2008).”  Point 6 of the Resolution says: “The Assembly recalls that there is a need for a pluralistic electronic media environment in Armenia and, referring to the decision of the European Court concerning the denial of a broadcasting licence to the television channel A1+, calls on the licensing authority to now ensure an open, fair and transparent licensing procedure, in line with the guidelines adopted by the Committee of Ministers of the Council of Europe on 26 March 2008, and with the case law of the Court.”
According to the decision of the European Court, the government had three months to implement the obligations placed before it – in other words by 17 September. In its place, however, the government secretly rushed through a bill entitled, "As to the Implementation of Modifications to the Law Regarding TV and Radio" that was added to the daily agenda of the National Assembly for 3 September. The bill was never debated, neither by experts in the field nor by the appropriate National Assembly committee. The bill stipulated the addition of a clause to Article 59 of the RA Law “On Television and Radio”, reading: “Not to announce broadcast licensing competitions till 20 July 2010. The TV companies, whose licences expire before 21 January 2011, can request prolongation of the licence from the National Commission [National Commission on Television and Radio]. The licence will thus be prolonged for the period requested, but for no longer than 21 January 2011.”
The need to introduce such a provision is substantiated by the Government by the expected transition from analogue to digital broadcasting in Armenia. Along with the digitalisation to start in 2010, new competitive bids will be publicised for all frequencies. Thus, it is senseless to grant a licence now for two years. The issue is that on 4 October the broadcast licences for several TV stations will have expired and the National Committee for TV and Radio should have announced new competitive bidding. In response to the demands of the European Court and other European institutions that A1+, deprived of broadcasting rights since 2002, be allowed back on the air, the Armenian government could no longer argue that there were no available frequencies. With this bill the possibilty of holding new bids is delayed by another 2-3 years. The bill was passed into law on 10 September. The press described the new law as "the latest conspiracy directed against the freedom of the mass media."
On 26 September, the OSCE Representative on Freedom of the Media, Miklós Haraszti asked the Government of Armenia to review the recently adopted amendments to the TV and radio law that introduce a moratorium on issuing new broadcasting licences until the planned digital switchover, scheduled to start in 2010.

In a letter to Armenian President Serzh Sargsyan, Haraszti wrote: "By cutting off any potential applicant broadcasters from entering the market until 2010, the limited pluralism in Armenia's broadcasting sector will be further diminished."

"A moratorium on new licences for analogue transmission should not be the first step in the transition to digital broadcasting. Digitalisation should not be allowed to reduce diversity and plurality or preserve a lack thereof. If the broadcasting landscape in a country is not sufficiently pluralistic and diverse, it would be appropriate to delay digitalisation and undertake other reforms first," Haraszti added.

He said that the moratorium meant that Armenia will not be able to comply with the June 2008 decision of the European Court of Human Rights that upheld the case of television station A1+. The Parliamentary Assembly of the Council of Europe also urged Armenia to "ensure an open, fair and transparent licensing procedure" and allow A1+ to apply for a new licence.

Since the broadcasting licence of A1+ was revoked in March 2002, the OSCE Representative on Freedom of the Media has repeatedly intervened with the Government of Armenia in support of the television station. Haraszti offered his Office's legal analysis of the amendments and recommendations, adding: "I hope that, for the sake of pluralism, the Government of Armenia will review the amendments with the active participation of all relevant civil society and media stakeholders."

The "Law on Making a Supplement to the Republic of Armenia Law on Television and Radio" will come into force on 27 September.

August 2008: a record month in terms of the number of incidents involving journalists
1. On 1 August in the city of Ashtarak, Gagik Hovakimian, the administrative officer of “Haikakan Zhamanak” daily, was brought to a police department where he was held for about an hour and a half. Gagik Hovakimian had driven the newspaper correspondent Anna Zakharian in an editorial car for the journalist to report on the situation in the city and, in particular, the interrupted transport service on the day when an opposition rally was to be held in Yerevan. Despite the demands of the editorial staff, the police officers, who had exercised illegal violence against a media representative, have not been held accountable to this day.
2. On 5 August, on the order of the Judge Gagik Avetisian of the Court of First Instance in the Kentron and Nork-Marash communities, photo journalist Gagik Shamshian was incarcerated for several hours. Shamshian, who was going to shoot the court hearings of the case of the member of the Political Council of “Republic” party Smbat Ayvazian, was held locked in the basement of the court building, after which he was taken to the police department of Kentron community.
3. On 6 August, the correspondent of “Chorrord Ishkhanutiun” newspaper Gohar Vezirian, who was covering the trial of the same case, was compulsorily taken by court officials out of the courtroom on an order from the judge. These officials, having used force and with blows, took Vezirian to a room designed for holding defendants. The journalist was kept there for an hour and a half, in the company of people charged with various crimes, after which she was taken to the police department of Kentron community.
4. On 11 August, Lusineh Barseghian, a correspondent of the “Haikakan Zhamanak” daily, was attacked and beaten on leaving home. The journalist was moved to “Surb Grigor Lusavorich” medical centre where the doctors who examined her diagnosed a head injury and a bruise. Criminal proceedings were instituted, but the perpetrators have not been found to this day.
5. Finally, in the evening of 18 August in the center of Yerevan, Hrach Melkumian, the acting head of the Yerevan office of the Armenian Service of Radio Free Europe/Radio Liberty, was attacked and beaten.
In other words, the society that was hoping to have a climate of tolerance established after the tragic events of 1 March, has witnessed a new wave of violence against press representatives. This is happening when the Republic of Armenia is supposed to make take steps for speedy implementation of PACE Resolutions 1609 ("The functioning of democratic institutions in Armenia") and 1620 ("The implementation by Armenia of Assembly Resolution 1609 (2008)”), also requiring reforms in freedom of expression.
It should also be noted that Gagik Shamshian and Gohar Vezirian were released on 5 and 6 August respectively, having spent over two hours at the Kentron police department. As to the incident of 11 August involving the correspondent of “Haikakan Zhamanak”, the criminal proceedings have been instituted by the Nor Nork police department under Article 118 of the RA Criminal Code (“Beatings”). On 12 August, the Head of the OSCE Office in Yerevan, Sergey Kapinos, sent letters to the RA Prosecutor General Aghvan Hovsepian and the Head of the RA Police, Alik Sargsian, with regard to the attack on Lusineh Barseghian, expressing his alarm at the occurrence and urged the law enforcement bodies to take prompt measures “to find and punish the perpetrators of this violent act”. The investigation into the attack on the acting head of Yerevan office of the Armenian Service of Radio Free Europe/Radio Liberty Hrach Melkumian, committed on 18 August, is being done by Kentron Police Department.

Measuring the Decline in Public Trust on World Press Freedom Day 2008: Readers and Viewers Grow Weary of Partisan Views

On 3 May this year, on the occasion of World Press Freedom Day, The Armenian Section of the Association of European Journalists prepared a special programme on the problems faced by the media in Armenia, including a round-table discussion and interviews with leading reporters, editors and media analysts. The opinions of average readers also were also of interest to us – just how much did they trust the media? In general, the results of the opinion poll showed that readers were tired of extremist views. Below, are some interesting examples of the opinions expressed:
1. I don’t find it acceptable when, for instance, public TV tries to impose its opinions on the audience instead of stating the facts. It seems to me that people don’t really watch the official programs with much interest or relish.
2 I stopped buying any newspaper before the elections. Rather I started listening to Radio Liberty broadcasts and turned to the internet for news.
2. “Haykakan Zhamanak" (Armenian Time), the opposition’s newspaper, is one extreme and "Hayastani Hanrapetutyun" (the official organ of the government) is at the other end of the spectrum. One humiliates and the other glorifies.
3. There’s no single paper that has articles about both the good and bad aspects of life. In one paper you’ll read only about the positive side while in another only about the negative. There’s really no balance.

4. There are certain professional standards, a lexicon and news style, that need to be respected. The paper "Chorrord Ishkhanutyun" has crossed this line and has become the mouthpiece of a few who despise the regime.

5. During the 1990s I thought to myself: what must the news outlets do to improve? As an economist I linked it to an improvement in the overall social conditions. I thought that if the press could ensure self-generated revenue they’d function properly. But now I see that by becoming profitable businesses the TV companies have fallen under outside influences even more so. They’ve fallen into a trap and more money won’t get them out.
6. The quality of newspaper articles has fallen and poses the following query. This isn’t just my opinion but is directly reflected in the number of refutations and corrections that appear in almost all the papers. If they did their job right in the first place why would they need all these corrections?
The Pan-Armenian Association of Mass Media, in the second half of January 2008, held a public opinion poll on the question of the trustworthiness of Armenian media outlets. A public opinion poll was held among 25 active political parties, 45 public organisations and 30 leaders of the organisations which always use information sources. Radio Liberty enjoys the most confidence, garnering 173 points out of a possible 500. Public Radio received 110 points and public TV came in third with 80 points.
Poll results showed that those constantly utilising the news media evaluated the confidence level of the news outlets as quite low. The news outlet that came in first place only received a rating of less than one-half of one point.
